9 tips om software
te verkopen

9 slimme verkoophacks om software te verkopen
Marinka Geijsen-Heijnis

Marinka Geijsen-Heijnis

Er zijn verschillende uitdagingen verbonden aan het verkopen van software als bedrijf. Eén van die uitdagingen is om ervoor te zorgen dat mensen jouw product leren kennen. Veel klanten zijn zich niet bewust van wat SAAS is, dus moet je ervoor zorgen dat je ze laat zien hoe het hen kan helpen. Onthou ook dat het verkopen van software niet een eenmalig proces is. Je moet het blijven verkopen telkens wanneer je een nieuwe versie uitbrengt of een nieuwe functie toevoegt. We geven je 9 tips hoe jij als ICT-bedrijf kunt groeien in jouw business.

#1 Software verkopen via een proefabonnement

Biedt een gratis proefabonnement aan. Voordat mensen tot aankoop overgaan willen zij weten hoe de software werkt. Tijdens de proefperiode die gemiddeld circa 7 tot 30 dagen duurt kunnen gebruikers de software uitproberen. Nadat een potentiële klant zich heeft aangemeld informeer je de klant pro-actief hoe zij de software kunnen gebruiken.

#2 Plan online een afspraak met de lead in

Bij complexe software is het beter om een (online) afspraak in te plannen. Zorg ervoor dat jouw verkopers over goede presentatie- en adviesvaardigheden beschikken. Dit draagt bij tot een hogere conversieratio. Uiteraard is een goede kennis van het product essentieel. Luister goed naar de klant, denk mee met de klant, heb geduld en leg de werking van de software in Jip en Janneke taal uit. Dit vergroot vertrouwen en betrokkenheid van de klant. Een goede verkoper hoeft soms zelfs helemaal geen demonstratie te verzorgen :).

#3 Verkoop software door je klant zelf de software te up- of downgraden

Je hebt een slimme softwareapplicatie ontwikkelt. Maar hoe schaalbaar is jouw software eigenlijk? Zorg ervoor dat klanten zich direct online kunnen aanmelden en het liefst meteen kunnen starten. Een abonnement moet je eenvoudig op elk gewenst moment kunnen up- of downgraden. Soms moet de software ingericht worden, maar kijk altijd of dit slimmer en efficiënter kan. Weet niet bang dat je klant het abonnement gaat downgraden! Geloof in je eigen product en blijf innoveren.

#4 Richt je marketing- en salesfunnel in

Tegenwoordig bieden marketing automation software applicaties geavanceerde tools aan om jouw marketing- en salesfunnel in te richten. Vraagt een klant een proefabonnement aan, dan kun hier geautomatiseerde follow-up mails aan koppelen. In korte instructie e-mails desgewenst met instructievideo’s kun je uitleg geven over de werking van de applicatie. Ook kun je actief opzoek gaan naar klanten door het inzetten van LinkedIn automation. Zo kun je leads werven via LinkedIn Salesnavigator, maar dit proces ook verder automatiseren met Linkedin automation tools.

#5 Vergroot jouw brand awareness met content en video marketing

Door het delen van informatieve berichten en video’s vergroot jij je naamsbekendheid. Eén van de zeven overtuigingsprincipes van Robert Cialdini© is autoriteit. Klanten vertrouwen meer op mensen die beschikken over meer kennis en kunde dan hen zelf. Met een goede content marketingstrategie kun jij jouw naamsbekendheid vergroten. Jouw bedrijf wordt als autoriteit gezien in jouw branche of niche. Jouw blogs, whitepapers, instructievideo’s deel jij via social media. Hiermee kun jij potentiële klanten verleiden om jouw website te bezoeken met als doel meer leads te genereren.

#6 Software verkopen door het organiseren van webinars

Door het organiseren van webinars blijf je in contact met bestaande en potentiële klanten. Je hebt bijvoorbeeld als doel software te verkopen aan nieuwe klanten of je wilt bestaande klanten een uitgebreider abonnement verkopen (upselling). Hoe zorg je er dan voor dat mensen zich inschrijven voor een webinar? Maak bijvoorbeeld een brug naar een actueel onderwerp zoals bijvoorbeeld een wetswijziging of je klanten uit om nieuwe release te presenteren. Je kunt webinars organiseren met bijvoorbeeld: Microsoft Teams, WebinarGeek, Zoom of Go2webinar. Wil je het professioneler aanpakken? Dan kun je tegenwoordig ook een webinar studio huren.

#7 Maak van een klanten een ambassadeurs

Een tevreden klant heeft meer invloed dan jij denkt. Tegenwoordig zijn er op social media veel besloten communities waarin ondernemers ervaringen met elkaar uitwisselen. Hier heb jij als ondernemer niet direct grip op. Dus wees hier bewust van! Jij bent ervan overtuigd dat jouw applicatie het beste is, maar is jouw product ook geschikt voor jouw klant en/of doelgroep? Blijf altijd in gesprek met jouw klanten en peil regelmatig de klanttevredenheid. Is jouw klant tevreden? Vraag dan of zij een review willen plaatsen. Je kunt hier uiteraard een bedankje tegenover stellen.

#8 Partnerships & affiliate marketing

Veel softwareapplicaties zijn koppelbaar via API’s. Heb je een koppeling ontwikkelt dan kun je met deze softwareleverancier afspraken maken om de koppelingen te promoten in Appstores. Dat levert uiteraard vaak gratis reclame op. Maar wil je echt meer verkopen? Biedt jouw partners een interessante business case aan. Zorg ervoor dat zij middels jouw software waarde kunnen toevoegen. Op het moment dat je als softwareleverancier in de groeifase zit, kun je bijvoorbeeld werken met beloningssystemen zoals affiliatie marketing. Een marketingbureau promoot bijvoorbeeld marketingautomation software en een accountant is ambassadeur voor boekhoudsoftware. Hoe meer zij verkopen, hoe hoger de verkoopmarges.

#9 Werk aan een strategisch prijsbeleid

Door jouw softwareproduct op abonnementsbasis aan te bieden ben je verzekert van een periodieke terugkerende omzet. De juiste prijs is altijd afhankelijk van jouw product en doelgroep. Lever jij een product in een schaarse markt met weinig concurrentie? Voeg jij vervolgens waarde toe aan jouw klanten in een bepaalde niche? Dan zijn mensen eerder bereid om meer te betalen. Richt jij je op klein MKB én of zzp-ers? Zorg er dan voor dat jouw product schaalbaar is en met minimale verkoopinspanning in grote aantallen kan worden verkocht.


Facebook
Twitter
LinkedIn

Lees meer blogs

Remote werken
blog

Remote werken is dé manier om talent aan te trekken

Worstel je met het vinden van de juiste specialist voor een uitdagende baan? Neem een gedurfde stap en omarm het concept van werken op afstand! Wij helpen je om je lastige vacature om te zetten in een functie die geschikt is om virtueel te werken, en als je dat wilt, helpen we je bij het vinden van de ideale kandidaat.

Lees verder »
Waarom samenwerken met een Virtueel Assistent?
blog

Virtual Assistant inhuren? Ontdek de 6 voordelen​

Jouw bedrijf bloeit, en je vraagt je af hoe je ooit genoeg tijd zult vinden om alles af te handelen. Door te werken met een ervaren Virtual Assistant kun je veel taken online uitvoeren met weinig instructie. Zij weet hoe het is om ondernemer te zijn omdat ze dat zelf ook is of is geweest.

Lees verder »